هماهنگی جهت مشاوره یا کارگاه آموزشی: 09133518465
يادگیری بهتر با نوشیدن بیشتر

يادگیری بهتر با نوشیدن بیشتر

مغز ما حدود ۲ درصد وزن بدن رو به خودش اختصاص داده؛ اما در حدود ۲۰ درصد انرژی بدن رو مصرف می‌کنه. خب شاید این سؤال مطرح بشه که مغز انسان، انرژی لازم برای یادگیری رو چطوری تأمین می‌کنه؟ اریک جنسن در کتابش با عنوان «مغز و آموزش» با بیان این‌که منبع اصلی تأمین انرژی برای مغز، خون است، این‌طور ادامه می‌ده: مغز ما در هر ساعت تقریباً به ۸ گالن و در هر روز به ۱۹۸ گالن خون نیاز داره. علاوه‌براین، مغز برای این‌که درست کار کنه نیاز به تعادل الکترولیتی داره و این تعادل رو با آب برقرار می‌کنه. اریک جنسن در ادامه یادآور می‌ّشه: «مغز برای کارکرد بهینه به ۸ تا ۱۲ لیوان آب در شبانه‌روز نیاز داره تا بتونه خوب کار کنه و عالی یاد بگیره».

نوشیدن برای یادگیری

وقتی تشنه هستیم یعنی میزان آب موجود در خون، افت پیدا کرده. وقتی درصد آب در خون، کم بشه، تراکم نمک در خون بالاتر می‌ره. این‌ مسئله باعث افزایش فشار خون و فشار روانی می‌شه. براساس پژوهش‌هایی که درباره فشار روانی انجام شده، پنج دقیقه بعد از نوشیدن آب، هورمون‌هایی که باعث فشار روانی زیاد در بدن می‌شوند، کاهش پیدا می‌کنند. همچنین اگه در محیط یادگیری، چه توی خونه و چه در مدرسه، آب در دسترس بچه‌ها و دانش‌آموزان باشه، میزان واکنش هورمون‌های مربوط به فشار روانی، تا حد زیادی پایین میاد یا از بین می‌ره. به عبارتی خوردن آب در مهار فشار روانی در ما نقش بسزایی داره. همچنین با توجه به این‌که درصد آب در مغز، نسبت به سایر اندام‌های ما، بالاتره. از دست رفتن آب، به سرعت به بروز ضایعه منجر می‌شه: دقت بچه‌ها کم می‌شه و سستی و بی‌حالی، دانش‌آموز رو فرا می‌گیره. نوشابه‌ و آب‌میوه و قهوه و چای و… مایعات مدرّی هستند که به اندازه آب، مفید نیستند و نمی‌تونند جای آب رو پر کنند. پس برای یادگیری بهتر و اثربخش، خوردن آب رو در ساعت‌های مختلف روز فراموش نکنیم و به‌ عنوان پدر یا مادر یا معلم و مدرس، کودکان و فرزندان و دانش‌آموزان خودمون رو به نوشیدن آب تشویق کنیم.

مجید نعیم‌ياوری

دکتر مجید نعیم‌یاوری مدرس و پژوهشگر در حوزه یادگیری اثربخش

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو